ابتکار آسه آن برای کاهش وابستگی به دلار

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن درصدد هستند که با اتخاذ روش های موثری استفاده از ارزهای داخلی و منطقه ای را به جای دلار در روابط تجاری خود تقویت نمایند تا از وابستگی خود به آن کاسته و بازارهای بومی را از التهابات ارزی خارج از منطقه بیشتر مصون نگه دارند.

ابتکار آسه آن برای کاهش وابستگی به دلار

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران ، مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند اعضای ده گانه آسه آن را تشکیل می دهند که از سال 1967 تشکیل شده و این کشورها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتا با ارزهای رایج بین المللی معاملات تجاری گسترده درون منطقه ای را انجام داده اند.

وزیران امورمالی و روسای بانک های مرکزی 13 کشورجنوب شرق آسیا در اوایل ماه جاری میلادی در نشست سالانه خود اعلام کردند که طرح مشخصی را برای افزایش نقش ارزهای داخلی در تبادلات مالی درون منطقه ای خود دارند تا از وابستگی بیش از حد به دلار در معاملات ارزی خود بکاهند.

سیاست جدید این بلوک مالی در جریان نشست آسه آن پلاس که شامل وزیران و روسای بانک های مرکزی 10 کشور عضو پیمان آسه آن و همتایان چینی، ژاپنی و کره جنوبی در شهر چیانگ رای تایلند به ریاست وزیر امور مالی این کشور برگزار گردید.

تایلند درامسال میلادی ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا را برعهده گرفته است و نشست های مختلف این اتحادیه در تایلند برگزار می گردد.

لاوارون سانگسنیت وزیر امور مالی تایلند دراین اجلاس تاکید نمود که اعضای 10 گانه آسه آن و سه کشور چین ، ژاپن و کره جنوبی به عنوان شرکای گفت وگویی این اتحادیه مصمم هستند تا به ارزهای درون منطقه ای نقش و سهم بیشتری در سواپ های ارزی اعطا نمایند تا از نوسانات ارزی خارج از منطقه ازجمله دلار کمتر تاثیرپذیرباشند.

به گفته وی قرار است 13 کشور مذکور در اجلاس آینده وزیران امور مالی این اتحادیه جزئیات مرتبط با عملکرد بیشتر ارزهای داخلی آنها در شبکه سواپ ارزی را مورد آنالیز قراردهند.

وزیران و روسای بانک های مرکزی این کشورها همچنین در اجلاس دو روزه خود در تایلند تصویب کردند تا در خصوص جدول زمان بندی استفاده بیشتر از ارزهای داخلی منطقه آسه آن به همراه ، یوان چین، ین ژاپن و وون کره جنوبی در شبکه ارزی آسه آن گفت وگو های دو و چندجانبه ای را در نشست بعدی خود داشته باشند.

کشورهای این اتحادیه از سال 2010 که التهابات مرزی بین المللی به بازارهای ارزی منطقه صدمه زد در پی یافتن راهکارهای بومی برای کاهش آثار منفی این عامل خارجی بر اقتصادها و تجارت درون منطقه خود هستند.

کشورهای سه گانه شرق آسیا (چین و ژاپن و کره جنوبی) که در مجموعه شرکای گفت وگویی و آسه آن پلاس محسوب می شوند نیز از سال 2000 تاکنون سعی دارند نقش ارزهای خود را در روابط تجاری اعضای آسه آن افزایش دهند.

طبق گزارش نیکی ژاپن، اعضای 13 گانه آسه آن پلاس در نشست خود بر استفاده هرچه بیشتر از یوان و ین ژاپن تاکید مشترک داشته اند.

براساس این گزارش ،ارز یوان چین آمادگی و قابلیت های وسیع تری برای حضور در سبد ارزهای منطقه ای و بین المللی دارد.

قرار است اعضای آسه آن پلاس در روز دوم ماه مه امسال میلادی در جمهوری فیجی در آبهای آسیا- پاسفیک راههای اجرایی شدن ابتکار ارائه شده توسط وزیران مالی و روسای بانک های مرکزی را برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا به صورت تخصصی مورد آنالیز قرار دهند.

استفاده بیشتر از ارز یوان در مبادلات تجاری توسط کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا و دیگر کشورهای جهان دارای سوابق نیز می باشد.

براساس گزارش رسانه ها، آرژانتین قرارداد مبادله ارزی با چین را در سال 2014 امضا کرد تا کمبود نقدینگی دلار را کاهش دهد. دو کشور موافقتنامه مبادله ارزی در سال 2017 را نیز تمدید کردند.

ژاپن و چین نیز قرارداد مبادله ارزی دوجانبه (سواپ ارزی) را در اکتبر 2018 امضا کردند. این توافق به دو طرف اجازه می دهد تا مبادلات دوجانبه ارزی را تا سقف 200 میلیارد یوان (28.78 میلیارد دلار) و 3.4 تریلیون ین ژاپن (30.5 میلیارد دلار) با ارزهای خود مبادله نمایند.

کارشناسان مالی منطقه می گویند اکنون آسه آن درصدد است تا با استفاده ازتجارب موجود به سوی روان کردن هرچه بیشتر یوان در شبکه ارزی خود پیش رود تا از التهابات و نوسانات ارزی خارج از منطقه بیش از گذشته مصون باشد، اقدامی که در صورت عملی شدن سبب خواهد شد تا یوان چین هرچه بیشتر دلار آمریکا را به چالش کشد.

این موضوع با توجه به نقش مهم چین در تجارت و اقتصاد جنوب شرق آسیا حائز اهمیت است.

طبق گزارش کنسولگری چین در تایلند ، پکن در هشت سال اخیر بزرگترین شریک تجاری کشورهای عضو آسه آن بوده و آسه آن نیز سومین شریک تجاری چین در 6 سال اخیر بوده است.

براساس این گزارش، روابط تجاری دو طرف همیشه از روند فزاینده ای برخوردار بوده به گونه ای که حجم روابط تجاری چین و آسه آن درسال 2016 به 452.2 میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به 7.9 میلیارد دلار سال 1991 ، افزایش 60 برابری داشته است.

گزارش: مریم شفیعی

آساق**1599 **1600

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21256

به "ابتکار آسه آن برای کاهش وابستگی به دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکار آسه آن برای کاهش وابستگی به دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید