آشنایی با مراحل فراوری شیر گیاهی

به گزارش مجله سرگرمی، شیر گیاهی به اسم جایگزین شیرلبنی از گیاهان فراوری می گردد که به لحاظ بافت و ظاهر شبیه شیر گاو است. با افزایش هواداران حقوق حیوانات استفاده از شیر گیاهی رو به افزایش است. در مطلب حاضر به مرور انواع و مراحل فراوری شیر گیاهی پرداخته می گردد. وقتی صحبت از فواید شیر می گردد، در فکر اغلب افراد شیر حیوانی یا همان شیرلبنی تجسم می گردد. چه در گذشته که شیر را از حیواناتی مانند: گاو، بز یا شتر می گرفتند، چه امروزه که انواع آن در تمام فروشگاه ها در دسترس است، شیر همیشه یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سبد غذایی بسیاری از افراد محسوب می گردد.

آشنایی با مراحل فراوری شیر گیاهی

بسیاری از افراد به دلایلی مانند: عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر، در خوردن برخی از محصولات لبنی ممنوعیت دارند. بسیاری دیگر از افراد نه به علت مسائل پزشکی بلکه به علت پرهیز از آزار حیوانات ترجیح می دهند از جایگزین شیرحیوانی استفاده نمایند. این افراد به دلایل مختلف رژیم غذایی خود را تغییر می دهند. شیر گیاهی یا شیر غیرلبنی پایه گیاهی دارد. فرایند شیرگیاهی علاوه بر این که به دام ها آسیبی وارد نمی کند، آلودگی کمتری را برای محیط زیست به همراه دارد.

شیر غیر لبنی یا شیر گیاهی چیست؟

در سال های اخیر محبوبیت شیرهای گیاهی دو چندان شده است. دو مصرف نماینده عمده شیرهای جایگزین شیرلبنی شامل افراد حساس به لاکتوز شیر و وگان ها هستند. ناگفته نماند که افراد بسیار دیگری هستند که طعم شیرهای غیر لبنی را به شیرهای لبنی ترجیح می دهند.

ممکن است هنگام خرید از برخی فروشگاه ها در کنار پاکت های شیر، پاکت شیر بادام، شیر فندق، شیر جو دوسر، شیر سویا یا حتی شیر نارگیل را دیده باشید. بافت شیرهای گیاهی به شیر گاو شباهت زیادی دارد و به واسطه همین شباهت ظاهری نام آن را شیر گذاشته اند.

این جایگزین گیاهی، منبع خوبی برای دریافت مواد مغذی و معدنی در رژیم غذایی وگانیسم و گیاهخواری است. در اصل شیرهای گیاهی ترکیب دانه ها یا میوه ها با آب هستند. طبق یک دستورالعمل کلی، از ترکیب افشره (عصاره) دانه های گیاهی با اندازه معینی آب شیرگیاهی تهیه می گردد. امروزه انواع شیرگیاهی شناخته و معرفی شده است و همچنان هواداران سبک زندگی سالم و وگان ها بیشترین مصرف نمایندگان آن هستند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که شیر وگان جایگزین سالم تری برای محصولات لبنی است.

مراحل فراوری شیر گیاهی به صورت صنعتی چیست؟

شیرهای گیاهی جایگزین شیر لبنی از مواد اولیه مختلفی فراوری می شوند. فراوری شیرهای گیاهی مراحل مختلفی دارد که خلاصه این مراحل به صورت موردی در جدول زیر آورده شده است.

نام مرحلهنوع مرحله تهیه شیرگیاهی
مرحله اولخیس خوردن مواد اولیه در آب
مرحله دومجداسازی مواد اولیه از دانه های نامرغوب
مرحله سوماستفاده از واکنش آنزیمی در شیرهای حاوی نشاسته
مرحله چهارممرحله هموژهمه کردن شیرگیاهی
مرحه پنجمبسته بندی شیرگیاهی

در ادامه مراحل فراوری شیر گیاهی به صورت دقیق تر مورد آنالیز قرار می گیرد:

خیس خوردن مواد اولیه در آب

مواد اولیه شیر گیاهی یا شیر غیرلبنی با اندازه معینی آب در فضای مرطوب ترکیب می شوند.

جداسازی مواد اولیه از دانه های نامرغوب

مواد اولیه برای ورود به مرحله فراوری جداسازی می شوند تا دانه های نامرغوب از سایر مواد اولیه جدا شوند. سپس، دانه ها همراه با آبی که از قبل اضافه شده است آسیاب می شوند. در دما و بازه زمانی معین، مواد و عصاره آن ها با یاری سانترفیوژهای صنعتی از هم جدا می شوند. به این ترتیب، با نیروی گریز از مرکز، مایع شیر مانند از مواد اولیه گیاهی، مانند: دانه های بادام یا دانه های سویا، استخراج می گردد. مراحل جداسازی ممکن است در برخی از دانه ها چندین بار انجام گردد. هر چه مرحله جداسازی با کیفیت بیشتری انجام گردد، شیر فراوری شده شفاف تر خواهد بود.

استفاده از واکنش آنزیمی در شیرهای حاوی نشاسته

در شیرهایی که مواد اولیه آن ها از نشاسته تشکیل شده است؛ مانند: شیر برنج یا شیر جو، با استفاده از واکنش آنزیمی نشاسته به قند تبدیل می گردد.

مرحله هموژهمه کردن شیر گیاهی

در این مرحله، عصاره استخراج شده از گیاه به صورت همگن و یکنواخت با روغن خوراکی مخلوط می گردد.

بسته بندی شیر گیاهی

در آخرین مرحله شیرهای گیاهی فراوریشده بسته بندی و آماده عرضه می شوند. این محصول در گذشته در بطری های مشابه آب معدنی به فروش می رسیدند. اما امروزه با توجه به ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی محصول از پلیمرهای مجاز استفاده می گردد. بسته بندی ها به گونه ای هستند که شیرهای گیاهی را می توان تا یک سال پس از فراوری در خانه نگه داری کرد.

کنترل کیفی مراحل فراوری شیرگیاهی چیست؟

مرحله ای که قبل از بسته بندی و عرضه محصول به بازار انجام می گردد، کنترل کیفی محصول است. در مرحله کنترل کیفی شیرگیاهی، تمامی مراحل صورت گرفته تا پیش از بسته بندی به دقت در آزمایشگاه مورد آنالیز قرار می گیرد. همانطور که از نام آن برمی آید، کیفیت نهایی محصول مطلوب باشد. در این مراحل پارامترهای کیفیت آزمایش می شوند. این مراحل شامل: ویسکوزیته، اندازه ذرات، اندازه پروتئین، قابلیت هضم، تجزیه و تحلیل مواد مغذی، عطر و طعم است. در این مرحله تمام آزمایشات میکروبیولوژیکی و ارزیابی های دقیق حسی انجام می شوند. تمامی مراحل با دقت و ظرافت طبق استاندارد های جهانی انجام می شوند تا محصولی خوب و با کیفیت در فروشگاه ها عرضه شوند.

سخن آخر

اگر شیرهای گیاهی برای شما جایگزین شیرلبنی در رژیم غذایی شده است، احتمالا به نحوه تهیه آن فکر نموده اید. در این صورت نگران نباشید؛ زیرا این محصولات گیاهی در اغلب فروشگاه ها یافت می شوند. خبر خوب این که علاوه بر برندهای خارجی که قیمت بسیار بالایی دارند، انواع ایرانی آن هم فراوری می گردد که از جمله آن ها شیر بادام کاله و شیر فندق کاله هستند.

با توجه به افزایش تقاضا و رشد جامعه وگان و گیاهخواری و البته لزوم تکمیل سبد غذایی افراد با رژیم های گیاهی این تنوع شیرهای گیاهی رو به افزایش است. به زودی شیرهای نارگیل و جو دوسر هم به این خانواده افزوده شده و روانه بازار می گردد. یکی از مزیت های شیر گیاهی امکان تهیه آن در خانه است. شما به راحتی و تنها با در اختیار داشتن دانه های گیاهی می توانید مراحل تهیه شیرگیاهی را در خانه انجام دهید. به طور مثال می توانید شیر بادام خانگی را از بادام کوهی یا شیر فندق را از فندق و تنها مخلوط کردن آن ها با آب و عبور از صافی در منزل تهیه کنید.

از قلم نیاندازید که شیر گیاهی تنها شیر وگان نیست. انواع شیرهای گیاهی به واسطه سالم بودن و داشتن مواد مغذی محدودیتی در استفاده ندارند. البته شیرهای گیاهی شیرین شده کالری بالاتری دارند ضمن این که برای افراد دیابتی ممکن است مشکل زا باشند. بنابراین، تهیه شیرگیاهی بدون شکر همواره گزینه مناسبی در حفظ رژیم غذایی سالم است.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: کتاب کاله
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156519

به "آشنایی با مراحل فراوری شیر گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مراحل فراوری شیر گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید