شیر بخوریم یا نه؟

به گزارش مجله سرگرمی، چرا مردم در کشور های غربی به دنبال نوشیدن شیر های گیاهی هستند؟ آیا محصولات لبنی اینقدر وحشتناک هستند؟ ما از افراد مختلفی پرسیدیم که چرا به اصطلاح به نسل پس از شیر تعلق دارند.

شیر بخوریم یا نه؟

استقبال از شیر غیر لبنی در غرب رو به افزایش است. در بریتانیا از هر سه نفر، یکی از شیر های جانشین استفاده می نماید. هم زمان، در سراسر دنیا فراوری شیر افزایش پیدا نموده است به ویژه در کشور های در حال توسعه.

چرا مردم در کشور های غربی به دنبال نوشیدن شیر های گیاهی هستند؟ آیا محصولات لبنی اینقدر وحشتناک هستند؟ ما از افراد مختلفی پرسیدیم که چرا به اصطلاح به نسل پس از شیر تعلق دارند.

رد پای کربن شیر لبنی چیست؟

تقریباً نیمی از جوانان 16 تا 24 ساله در بریتانیا نگران اثرات سیستم غذایی انسان بر سیارهٔ زمین هستند. شریل توماس می گوید:من به دلیل ملاحظات زیست محیطی، تصمیم گرفتم گیاهخوار شوم، محصولات کشاورزی و آب کمتری برای تأمین رژیم غذایی گیاه خواری یا وگان نسبت به محصولات لبنی و گوشت، ضروری است.

پژوهش ها نشان می دهد که برای فراوری یک لیوان شیر لبنی سه برابر بیش از هر جانشین غیر لبنی آن گاز های گلخانه ای فراوری می گردد.

علاوه بر گاز های گلخانه ای، بنا به گزارش صندوق دنیای طبیعت: وقتی کود دهی زمین و فراوری علوفه به درستی مدیریت نگردد، فرآیند فراوری محصولات لبنی نقش مهمی در آلودگی آب و فرسایش خاک دارند.

اما محصولات جانشین شیر لبنی هم فارغ از ملاحظات زیست محیطی نیستند. شیربادام را در نظر بگیرید، میزان استفاده از آب برای بادام کالیفرنیا به طور متوسط 12 لیتر است و کالیفرنیا بیش از 80 درصد بادام دنیا را فراوری می نماید.

به علاوه برای گرده افشانی یک جریب از درختان بادام به دو کندو زنبور احتیاج است، هر سال برای مدت کوتاهی میلیون ها کندو زنبور از سراسر ایالات متحده به کالیفرنیا آورده می گردد. در سال 2014، شورای نظارت بر گرده افشانی، گزارش هایی از زنبور داران مبنی بر مرگ انبوهی از زنبور های بالغ دریافت کرد، علاوه بر مرگ تعداد زیادی از آن ها بسیاری از لارو ها هم بیمار یا ناقص بودند. شاهدان عینی تقصیر این موضوع را متوجه ترکیبات سموم ضد آفات می دانند.

جو، برنج و سویا که همه جانشین هایی برای فراوری شیرگیاهی هستند، میزان استفاده آب آن ها کمتر از بادام است و احتیاجی به یاری زنبور ها برای باروری ندارند، زیرا گرده افشانی آن ها به یاری باد انجام می گردد. باکتری های موجود در زمین شالیکاری، گاز متان آزاد می نمایند، اما بسیار کمتر از گاز متانی است که گاو ها فراوری می نمایند، اما از موارد دیگر مثل جو بیشتر است. فراوری شیر جو احتیاج به زمین بیشتری نسبت به گیاهان دیگر دارد، اما به هر حال کمتر از میزان مورد احتیاج برای فراوری شیر گاو است.

باکتری های موجود در زمین شالیکاری، متان آزاد می نمایند، اما بسیار کمتر از متانی است که گاو ها فراوری می نمایند، اما از مواردی مثل جو بیشتر است

آیا گاو های شیرده در شرایط نامناسب پرورش داده می شوند؟

ایرنه مایر در توییتر به ما چنین گفت: من در درجه اول به دلایل اخلاقی نوشیدن شیر را ترک کردم، پس از آنکه یک سال شیر ننوشیدم، دیگر معده ام آن را تحمل نمی کرد. بیش از نیمی از جوانان 16 تا 24 ساله بر این باورند که سیستم نگهداری حیوانات نامناسب است. تعداد افراد گیاه خوار در بریتانیا در سال 2018 به 3.5 میلیون نفر رسیده است. بسیاری حفظ حقوق حیوانات را مهم ترین دلیل خود برای گیاه خواری عنوان نموده اند.

دکتر جود کپر، مشاور دامپروری پایدار، می گوید:بهترین وضعیت برای حیوانات سنگ بنای هر سیستم دامپروری است، که شامل جنبه های غیر ملموس و سنجش ناپذیر عاطفی و احساسی هم در خصوص حیوانات می گردد. او به این نکته اشاره می نماید که اجازهٔ چرای گاو ها در مزرعه ها اقدام مثبتی بوده است. دام ها درچنین موقعیتی به محض اینکه وارد فضای باز مزرعه می شوند، رفتار هایی از خودشان نشان می دهند که به شادی تعبیر می گردد، هم چنین وقتی هوا سرد و بارانی یا توفانی است صف می بندند تا وارد طویله و سر پناه شوند.

جنبه های بحث برانگیزی در خصوص دامپروری وجود دارد، مثل جدا کردن گوساله ها از مادرشان، کشتن گوساله های نر و بارداری به وسیله تلقیح مصنوعی.

سام پارکر، مدیر برنامه ریزی انجمن خاک، می گوید: هیچ کدام از سیستم های دامپروری بی نقص نیست و باید کوشش کنیم تا راه های بهتری پیدا کنیم، ما در این زمینه پیشتاز هستیم، انجمن خاک بالاترین استاندارد ها را در زمینهٔ نگهداری از حیوانات در بریتانیا دارد و ما به طور مداوم با کشاورزان و پژوهشگران و سیاست گزاران در تعامل هستیم تا تمام حیوانات در مزارع و مراکز نگهداری در بهترین وضعیت باشند.

جنبه های بحث برانگیزی در خصوص دامپروری وجود دارد، مثل جدا کردن گوساله ها از مادرشان، کشتن گوساله های نر و بارداری به وسیله تلقیح مصنوعی

آیا جانشین های شیر لبنی کالری کمتری دارند؟

ویلدرنس دیز در توییتر به ما گفت:نوشیدنی های گیاهی کالری کمتری دارند.

درست است که بیشتر نوشیدنی هاید گیاهی جانشین، کالری کمتری نسبت به شیر لبنی دارند، اما شیر های بی چربی و کم چربی هم کم کالری هستند. شیر لبنی در هر 225 میلی لیتر 8 گرم پروتئین دارد که به ما یاری می نماید مدت زمان بیشتری احساس سیری کنیم و به ما انرژی می بخشد.

بجز شیر سویا، باقی نوشیدنی های گیاهی پروتئین کمتری نسبت به شیر لبنی دارند. سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) توصیه می نماید زنان روزانه 45 میلی گرم پروتئین و مردان 55.5 گرم پروتئین مصرف نمایند.

ایرانیان قهرمان مصرف نوشابه، در قعر جدول شیر

روغن پالم در شیر؛ ناپالم در محیط زیست؟

بنا بر آمار بنیاد تغذیهٔ بریتانیا، درصد بالایی از بزرگسالان و نوجوانان (به ویژه دختران) کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی دارند بخصوص ویتامین آ، آهن، کلسیم، روی و ید. همهٔ این ها در شیر لبنی یافت می گردد.

شارلوت استرلینگرید، متخصص تغذیه، می گوید:لبنیات بسیار مغذی است، جانشینی آن با محصولات گیاهی اغلب نتیجهٔ همسانی ندارد.

باید مواد غذایی مثل کلسیم و ویتامین های گروه ب. و ید را به صورت های دیگری برای بدن تأمین کرد. مشکل بسیاری از جانشین های شیر لبنی این است که غنی سازی مواد غذایی در آن ها انجام نشده است و ممکن است آن موادی که برای تندرستی احتیاج دارید را با مصرف آن ها دریافت نکنید. به بعضی محصولات، کلسیم و ویتامین های ب. افزوده شده است، اما بیشتر اوقات ید در آن ها وجود ندارد.

ید در پرورش و رشد بافت مغز تأثیر دارد و تحقیقات نشان می دهد که نقش مهمی در آی کیو یا میزان هوش دارد. چون شیر اصلی ترین منبع ید در بریتانیا است، اگر خودتان یا فرزندان تان شیر نمی خورید بهتر است در پی محصولاتی باشید که دارای این مادهٔ معدنی مهم باشند.

متخصص تغذیه رنه مک کروگر معتقد است که بهتر است فعلاً از نوشیدن شیر لبنی دست برندارید، به ویژه اگر به طور مرتب ورزش می کنید. بسیار مهم است که بدانید از نظر مواد مغذی و بازسازی اندام ها، شیر های غیر لبنی کافی نیستند.

شیر ترکیب کاملی است، چون نسبت مناسبی از کربو هیدرات به پروتئین را داراست و فرآیند بازسازی ماهیچه ها را تسریع می نماید. هم چنین بهترین ترکیب کربوهیدرات های قابل هضم و پروتئین را داراست که به طور مؤثری جذب ماهیچه ها می گردد. مواد لبنی هم چنین دارای کلسیم هستند که ثابت شده است اثر سازنده و مفیدی بر ساختمان بدن انسان دارد و به شما یاری می نماید تا درصد بالاتری توده های عضلانی بدون چربی داشته باشید.

65درصد از جمعیت دنیا توانایی هضم لاکتوز، قند موجود در شیر، را ندارند

چه کنیم اگر به لاکتوز و شیر حساسیت داریم؟

روٍث کارترایت، وبلاگ نویس، می گوید که از وقتی دریافت که بدنش به لاکتوز حساسیت دارد خوردن شیر را ترک کرد. 65درصد از جمعیت دنیا توانایی هضم لاکتوز، قند موجود در شیر، را ندارند. این رقم در میان بزرگسالان شرق آسیا به 90 درصد و در میان مردم شمال اروپا به 5 درصد می رسد.

عدم تحمل لاکتوزمعمولاً چند ساعت پس از نوشیدن یا خوردن مواد لبنی با نشانه های مانند نفخ، دل پیچه، دل به هم خوردگی و اسهال خود را نشان می دهد. شدت این نشانه ها در افراد مختلف فرق می نماید و بستگی به میزان لاکتوز مصرف شده دارد.

بعضی افراد که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است لیوان کوچکی شیر را تحمل نمایند در حالی که بعضی دیگر حتی مقدار بسیار کمی شیر در قهوه یا چای را هم نمی توانند تحمل نمایند. این عدم تحمل، حساسیت نیست و در هر سنی ممکن است آغاز و ایجاد گردد.

سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) می گوید که حساسیت به شیر در میان یکی از پنجاه نوزاد و کودک دیده می گردد، اما به ندرت بیش از یک سال ادامه پیدا می نماید و بیشتر بچه ها پس از سه سالگی دیگر چنین حساسیتی ندارند.

حساسیت شدید به شیر گاو در بعضی بچه ها تا سرانجام باقی می ماند. اگر به شیر حساسیت دارید بهتر است از آن پرهیز کنید و منبع جانشین مناسبی برای مواد غذایی لازم بدن تان مانند پروتئین و کلسیم پیدا کنید.

اگر فکر می کنید محدود کردن مصرف مواد لبنی مشکلاتی برای شما ایجاد می نماید در این مورد با متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا شیر لبنی هورمون دارد؟

نوشیدنی سویا مشابه ترین نوشیدنی به شیر لبنی از نظر میزان پروتئین است، شیر سویا کربوهیدارت کمتری نسبت به جو و نارگیل و برنج و بادام دارد

استفانی بارنس در توییتر به ما گفت: من فکر می کنم (شیر لبنی) هورمون دارد.

درست است که در بعضی کشور ها از هورمون های رشد در دامداری ها استفاده می گردد، اما در دامداری های اتحادیهٔ اروپا از این هورمون ها استفاده نمی گردد.

دکتر جود کپر می گوید: بیشتر شیر موجود از گاو های باردار تأمین می گردد، پس می توان گفت: مواد لبنی هورمون های طبیعی بدن گاو را دارند، یکی از راه های دریافت بارداری گاو آزمایش شیر آن است، اما این هورمون ها مختص نشخوار نمایندگان است و اثر زیستی بر گونه های دیگر ندارد.

ما در بدن مان دریافت نماینده های مناسب برای این هورمون ها را نداریم و سلول های بدن ما قفل مناسبی که کلید این هورمون ها به آن بخورد، را ندارد.

کپر ادامه می دهد: البته آنتی بیوتیک ها را باید در نظر گرفت. هر جا لازم باشد در دامپروری برای جلوگیری از بیماری ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، تا شرایط و وضعیت حیوانات و سلامت منابع غذایی حفظ گردد. با توجه به استفادهٔ بیش از حد در بخش پزشکی و دامپزشکی این مسئله قابل تأمل است.

با توجه به این که مقاومت به آنتی بیوتیک ها مشکل بزرگ دنیای است، محصولات لبنی، صنایع بهداشت حیوانی و پژوهشگران در سراسر دنیا در کوشش هستند تا آنتی بیوتیک هایی پر کاربرد و مهم در امور پزشکی را از چرخهٔ دامداری ها خارج نمایند و درمان های جانشین دیگری به جای آن ها پیدا نمایند که تضمین نمایندهٔ سلامت و رفاه حیوانات باشد.

مواد لبنی که برچسب ارگانیک داشته باشد از حیواناتی تهیه شده است که آنتی بیوتیک مصرف ننموده اند. هر کدام از دام های در مزرعه های ارگانیک احتیاج به آنتی بیوتیک داشته باشد یا بیمار گردد و دامپزشک آنتی بیوتیک تجویز کند، شیر آن ها به عنوان ارگانیک فروخته نمی گردد.

انجمن خاک می گوید: گاو های ارگانیک رژیم غذایی فاقد هرگونه مواد شیمیایی و افزودنی و ژنتیکی دارند و مصرف روزانهٔ آنتی بیوتیک در سیستم ارگانیک ممنوع است.

محصولات جانشین شیر لبنی فاقد آنتی بیوتیک هستند، اما ممکن است مواد افزودنی دیگری داشته باشند. طعم دهند ه ها، غلیظ نماینده ها و کاراگینان و روغن های گیاهی و صمغ ها در نوشیدنی های غیر لبنی وجود دارد که در نتیجه آن ها را در طبقه بندی مواد غذایی فوق فرآوری شده قرار می دهد.

سویا حاوی استروژن گیاهی و ترکیبات مشابه استروژن است. پژوهش های بالینی خطرات و فایده های خوردن استروژن گیاهی را نشان داده است، اما هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

آیا طبیعی است که شیر گونه های دیگر جانوران را بنوشیم؟

مارک اسلایت، مربی ورزش می گوید:هیچ حیوان دیگری شیر گونه های دیگر جانوران را نمی خورد.

بیش از 10هزار سال پیش، به ندرت کسی شیر لبنی می نوشید. اولین بار که نوشیدن شیر آغاز شد زمانی بود که کشاورزان غرب اروپا حیوانات و از جمله گاو ها را اهلی کردند.

در آن موقع انسان توانایی هضم لاکتوز موجود در لبنیات را نداشت. بچه ها آنزیم مخصوص هضم لاکتوز داشتند که به آن ها یاری می کرد بتوانند شیر مادر خود را هضم نمایند، اما به طور معمول فراوری این آنزیم در بزرگسالی متوقف می گردد. تکامل باعث شد که بعضی انسان ها بخصوص در نواحی شمال اروپا، در تمام طول عمر این توانایی را حفظ نمایند یعنی بتوانند شیر را هضم نمایند.

هیچ پستاندار دیگری در بزرگسالی شیر نمی نوشد. البته هیچ کدام هم نوشیدنی های غنی شده و فرآوری شدهٔ غلات و دانه های گیاهی هم نمی نوشند. تعداد زیادی از افراد طوری تکامل پیدا نموده اند که می توانند لاکتوز را هضم و جذب نمایند در نتیجه بسیاری فکر می نمایند نوشیدن شیر طبیعی است، چون دی ان ای ما در طول زمان تغییر نموده است.

جانشین های موجود در یک نگاه

اگر نخواهید شیر لبنی بنوشید، انواع نوشیدنی های مشابه با نام های دیگر در دسترس هستند. شیر سویا، برنج، شاهدانه، فندق، نارگیل و شیر بادام را در فروشگاه ها پیدا کنید.

نوشیدنی سویا نزدیک ترین و مشابه ترین نوشیدنی به شیر لبنی از نظر میزان پروتئین است، شیر سویا کربوهیدرات کمتری نسبت به نارگیل و برنج و بادام دارد. شیر نارگیل معمولاً دارای چربی اشباع شدهٔ بیشتری نسبت به بقیهٔ شیر های گیاهی است.

در میان جانشین های غیر لبنی شیر و در میان انواع مختلف آن ها میزان ویتامین و مواد معدنی متفاوت است. شارلوت استرلینگرید پیشنهاد می نماید که نوشیدنی پیدا کنید که غنی شده باشد، چون این یکی از مواد معدنی بسیار حساسی است که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که نوشیدنی های ارگانیک غنی سازی نمی شوند.

او می گوید: اگر چیزی انتخاب کنید که دوست نداشته باشید آن را بنوشید که فایده ای ندارد، حتی اگر بهترین و مغذی ترین جانشین را انتخاب نموده باشید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: فرادید
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33535

به "شیر بخوریم یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر بخوریم یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید