7 دلیل شایع کاهش شنوایی و نشانه هایی که شما را از این خطر باخبر می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، کاهش شنوایی همواره یک شبه سراغتان نمی آید. گرچه بیماری های خاص، وارد شدن ضربه به سر و مسائل نادر دیگری می توانند در یک لحظه شما را کر نمایند، اما در اغلب موارد شنوایی آرام آرام از دست می رود. در ادامه این مطلب، ما شایع ترین دلایل کم شدن شنوایی را مطرح نموده، شما را از نشانه های افت شنوایی باخبر می کنیم و چند راه ساده برای محافظت از گوش ها را با شما در میان می گذاریم.

7 دلیل شایع کاهش شنوایی و نشانه هایی که شما را از این خطر باخبر می نمایند

زیاد ایبوبروفن می خورید؟

مصرف داروهای خاص می تواند یکی از دلایل کاهش شنوایی باشد. مسکن هایی مثل ایبوبروفن و مشتقات آن، دوز بالای آسپرین، بعضی از آنتی بیوتیک ها و بعضی از داروهای ضد افسردگی، زمینه را برای کم شدن شنوایی فراهم می نمایند و درمان هایی مثل شیمی درمانی می توانند قدرت گوش هایتان را پایین بیاورند.

گرچه این داروها شما را یکشبه کم شنوا نمی نمایند اما ممکن است به دلیل انکار نشانه هایی که در ادامه مطلب آورده ایم، متوجه کم شدن تدریجی شنوایی تان نشوید و برای درمان به موقع مشکل کاری نکنید.

گوشتان جرم گرفته؟

گاهی موضوع کاهش شنوایی تان چندان جدی نیست. بالا رفتن حجم وکس گوش می تواند شنوایی شما را کم کند و حتی باعث انسداد ناگهانی گوش گردد. در این شرایط بهتر است برای مصرف دارو یا قطره مناسب یا شست و شوی گوش و خالی کردن وکس، با پزشک مشورت کنید.

ویروسی شده اید؟

شایع ترین علت ناشنوایی اکتسابی، بیماری اوریون است. گرچه با واکسیناسیون می توان احتمال ابتلا به این بیماری و عوراض آن را کمتر کرد، اما در صورتی که کودک به دلیل اوریون شنوایی اش را از دست داد، می توان با کاشت حلزون یا خدمات درمانی دیگر وضعیت شنوایی او را بهبود داد. سرخک آلمانی یا سرخجه، یکی دیگر از بیماری های ویروسی است که می تواند شنوایی را مختل کند.

زنگ زدن گوش، گاهی نه به دلیل مسائل شنوایی، که بخاطر مسائل فک و دندان اتفاق می افتد. ممکن است صدای تق تق آزار دهنده یا زنگی که در گوشتان می پیشد، ناشی از مسائل مفصلی ناحیه فک باشد.

سرتان مدام گیج می رود؟

درگیر بودن با بیماری هایی مثل منیر (Meniere) یا همان اختلالات مایع گوش میانی می تواند شنوایی شما را زودتر از آنچه که فکر می کنید کم کند. البته بیماری های دیگری مثل دیابت هم می توانند به گوش هایتان آسیب رسانده و زمینه را برای کاهش شنوایی فراهم کند.

ژنهایتان مقصرند؟

اتوسکلروز (Otosclerosis)اختلالی در گوش میانی است که بخاطر آن، استخوانی در این ناحیه، یه شکل غیرطبیعی و تدریجی رشد می نماید و سبب کاهش شنوایی می گردد. این اختلال معمولا یک گوش را درگیر می نماید و سپس سراغ گوش دیگر می رود.

کاهش شنوایی در این شرایط تدریجی است و گرچه با وزوز گوش شروع می گردد اما به مرور شدت می گیرد. علت ابتلا به این اختلال ارثی است و با جراحی استخوان اضافی و استفاده از سمعک، می توان به بازگشت شنوایی امیدوار بود.

با هدفون موسیقی گوش می کنید؟

برای اینکه شغل شما به گوش هایتان آسیب بزند، حتما نیازی نیست که کاری سخت یا آزار دهنده داشته باشید. اگر برای داشتن تمرکز بیشتر یا بخاطر لذت بردن از موسیقی محبوب تان در اغلب ساعات روز با هدفون موسیقی گوش می کنید، باید منتظر کاهش شنوایی هم باشید. محققان می گویند هدفون به گوش ها هم به اندازه کسانی که در محیط کار پر از آلودگی صوتی کار می نمایند، در معرض دچار شدن به کاهش شنوایی قرار دارند.

مهندس ساختمان، پرستار یا کارمند فرودگاهید؟

کار شما می تواند زمینه را برای کاهش شنوایی تان فراهم کند. کارگران ساختمانی که مدام با صداهای سرسام آور ناشی از برش، خالی کردن مصالح و ... روبرو هستند، باغبان هایی که با ابزارهای چمن زنی و باغبانی کار می نمایند، نوازندگان ارکستر، پرسنل مستقر در آمبولانس که مدام صدای آژیر را می شنوند، کارکنان فرودگاه و خطوط هوایی، اپراتورهای کارخانجات و کارمندان بیمارستان بیشتر از بسیاری از افراد دیگر در معرض کاهش شنوایی زودرس هستند.

نشانه های کاهش شنوایی را انکار می کنید؟

گفتیم که کاهش شنوایی اکتسابی، معمولا تدریجی است. اما بعید نیست که شما نشانه های اولیه این مشکل را انکار کنید و در زمان مناسب، کاری برای درمان مشکل نکنید.

  • دنبال کردن بحث ها در مهمانی برایتان سخت شده؟
  • مدام از دیگران می خواهید حرفشان را تکرار نمایند؟
  • فکر می کنید اطرافیانتان بیش از اندازه سریع و گنگ صحبت می نمایند؟
  • صدای بچه ها و زنان را سخت می شنوید؟
  • گوشتان زنگ می زند؟
  • صحبت کردن با تلفن برایتان سخت شده؟
  • دیگران می گویند زیاد از حد بلند صحبت می کنید؟
  • حوصله رفتن به جاهای شلوغ و پر سر و صدا را ندارید؟
  • تازگی ها بیشتر از همواره حرف های دیگران را اشتباه می شنوید؟
  • وقتی در مهمانی در یک بحث مشارکت می کنید خسته و کلافه می شوید؟

چه باید کرد؟

اگر در محیط های پر سر و صدا فعالیت می کنید، بی هیچ بهانه ای باید از ابزارهای محافظت از گوش بهره ببرید. گوشی های ضد صدا از بهترین این تجهیزات هستند. آسیب های گوش شاید در همان لحظه روبرو شدن با آلودگی صوتی خود را نشان ندهند، اما شک نکنید که به مرور به سلامت گوش هایتان صدمه ای جبران ناپذیر می زنند.

برای عایق کردن گوش هایتان در برابر صدا، به ابزارهای غیراستانداردی که به کانال گوش وارد می شوند متوصل نشوید. این ابزارها شاید مانع آزار دیدنتان در روزهای پر سر و صدا شوند، اما قطعا به گوش هایتان آسیب می رسانند.

اگر از یک ابزار برای محافظت از گوش هایتان در برابر آلودگی صوتی استفاده می کنید، یک نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. در زمان استفاده از آن وسیله، نباید احساس فشار و آزار دیدن بکنید. اگر با ابزاری که سراغش رفته اید احساس راحتی نمی کنید، شک نکنید که باید آن را تعوض کنید.

اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، نسبت به علایم گفته شده هشیارتر باشید و در صورت درگیر شدن با آنها، حتما با یک متخصص شنوایی سنجی مشورت کنید.

با استفاده از گوش پاک کن، وکس گوشتان را به داخل مجاری گوش هل ندهید.

استرس مداوم یکی از عواملی است که به کاهش شنوایی سرعت می دهد. سعی کنید با مدیریت اضطراب و کم کردن عوامل استرس آور زندگی تان، سلامت گوش هایتان را حفظ کنید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21409

به "7 دلیل شایع کاهش شنوایی و نشانه هایی که شما را از این خطر باخبر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 دلیل شایع کاهش شنوایی و نشانه هایی که شما را از این خطر باخبر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید