1600 کارگر بیکار می شوند!

به گزارش مجله سرگرمی، این کارخانه در سال های گذشته بنا به درخواست ایران خودرو اقدام به خرید تجهیزات و خطوط مدرن در راستای افزایش تیراژ فراوری و جذب نیرو نموده که در ماه های اخیر با حجم کاهش سفارشات روبرو شده است.

1600 کارگر بیکار می شوند!

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، دومینوی تعطیلی کارخانه های مهم و تاثیرگذار در کشور این بار به استان مازندران و شرکت فولادین ذوب آمل رسید.

این شرکت دانش بنیان سال 78 در راستای خودکفایی، اشتغال زایی و با هدف فراوری انواع قطعات فولادی با ظرفیت فراوری سالانه 77 هزار تن آغاز به فعالیت کرد. فذا همچنین از بزرگترین سازندگان قطعات و اکسل برای ایران خودرو است که 1600 کارگر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

این کارخانه در سال های پیش بنا به درخواست ایران خودرو اقدام به خرید تجهیزات و خطوط مدرن در راستای افزایش تیراژ فراوری و جذب نیرو نموده که در ماه های اخیر با حجم کاهش سفارشات روبرو شده است.

ایران خودرو متعهد شد که به میزان حداقل 4000 هزار تن در ماه، مواد اصلی و اولیه این واحد فراوریی را تامین کند، ولی این تعهدات نه تنها عملی نشد بلکه حجم زیادی از مواد اولیه در تعهد ایران خودرو، در اختیار شرکت قرار نگرفت!

پیش از این، مرکز آموزش علمی-کاربردی فذا در سال 1382 با مجوز وزارت علوم تاسیس شد که در سال 94 قریب به 2000 دانشجو در 35 رشته مختلف در مقاطع کاردانی تا ارشد مشغول به تحصیل هستند و فارغ التحصیلان دانشگاه فذا در بسیاری از واحد های فراوریی و تحقیقاتی از جمله کارخانه فولادین ذوب آمل (فذا) مشغول به کار شدند.

شرکت فذا با در نظر دریافت نیـاز کشور به قطعات ریخته گری و همچـنین گسترش سطح صادرات قطعات ریـخته گری به اروپا توسـط کشـور های ترکیه، هند و چین درپی کاهش فعالیت های ریخته گری در اروپا اقدام به خرید دستگاه های مدرن جهان کرد تا با استفاده از تجارب متخصصین ایرانی و دستگاه های High Tech در سطح کیفیت بین المللی به فراوریات خود ادامه دهد.

از مهمترین اهداف فذا می توان به صادرات قطعات، بومی سازی قطعاتی که از بسته وارداتی پژو حذف نشده بودند، افزایش کیفیت قطعات فراوریی اشاره نمود.

همچنین باید اضافه کرد که صادرات شرکت از یک میلیون دلار در سال نخست به 4 میلیون دلار رسید، اگر وضعیت تامین مواد اولیه توسط ایران خودرو تامین می شد، در سال های آینده این میزان به 10 میلیون دلار در سال می رسید!

ماجرای تعطیلی شرکت فذا

شرکت ایران خودرو به عنوان مهم ترین مصرف کننده و تامین کننده مواد اولیه فذا، از 3 ماه قبل تا کنون تعامل خود را با این شرکت تا سطح 80 درصد کاهش داده است.

عدم پرداخت بدهی معوقه شرکت های خودروسازی به عنوان مشکل تشدیدکننده وضعیت کنونی یاد شده و با وجود پرداخت مستمر و بموقع دستمزد کارکنان شرکت، حدود 6 ماه است خودروسازان بدهی خود را به شرکت پرداخت ننموده و درپی آن کارگران در دریافت حقوق ماهانه خود دچار مشکل هستند.

اگر کمی به عقب تر بازگردیم با جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی روبرو خواهیم شد.

عباس ایروانی، مدیر هلدینگ عظام که 12 کارخانه قطعه سازی تحت مدیریتش است، شاید بتوان یکی از بزرگ ترین و بانفوذترین فعالان بخش خصوصی به حساب آورد که حالا در کیفرخواست وی ادعا شده با ایجاد شبکه گسترده ای از ارتباطات فاسد و رشوه، قطعات چینی را به نام فراوری داخل به خودروساز ها فروخته و سالانه از این راه، 400 میلیارد تومان به جیب زده است .

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان در توضیحات خود نسبت به عملکرد متهمان این دادگاه می گوید:

متهم عباس ایروانی با تشکیل یک گروه منسجم مجرمانه اقدام به قاچاق قطعات خودرو نموده است وی نقش رهبری گروه را داشته و خطی مشی ها و برنامه های مجرمانه را برنامه ریزی می نموده است... متهم امیررضا رفیعی به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت می نموده و قائم مقام خودرویی گروه عظام بود... رفیعی وظیفه هماهنگی و ابلاغ دستورات ایروانی را به شرکت های زیر مجموعه عهده دار بوده و به مدیران شرکت های صنعت، معدن و تجارت و ایران خودرو و سایپا رشوه پرداخت می نموده است.

اکنون می توان به جرأت گفت، عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت ایران خودرو برای شرکت فولادین ذوب آمل جهت فراوری قطعات خودرو (سمند-پژو-پراید) همچون (قطعات ایمنی اکسل، دیسک ترمز، کاسه چرخ، میل لنگ و...)، عدم پرداخت بدهی به شرکت فذا بیش از 6 ماه گذشته و قاچاق سازمان یافته قطعات چینی توسط عباس ایروانی و شرکا، ارتباط مرموزانه ای دارد!

کارگران فذا به سرنوشت کارگران هفت تپه دچار می شوند؟!

31 شهریور ماه امسال استفاده و حمایت همه جانبه از قطعه سازان داخلی مورد تاکید وزیر صمت نهاده شد، اما براساس اظهارات مدیران این شرکت فراوریی نه تنها مواد اولیه به شرکت قطعه سازی در مازندران با 1600 نیرو نمی رسد؛ بلکه دپو شدن قطعاتی که قرار بود توسط ایران خودرو خریداری گردد، معضل دیگری است که فذا با آن دست و پنجه نرم می نماید!

اگر نهاد ها و وزارتخانه های مسئول، پیگیر مسائل اقتصادی فذا و کارگران آن نشوند، شاهد اعتراضات کارگری همچون کارگران هفت تپه، تعطیلی کارخانه استراتژیکی و اخراج کارگران خواهیم بود!

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53950

به "1600 کارگر بیکار می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1600 کارگر بیکار می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید