کلیسای نوتردام در پاریس ، حقایق تاریخی قبل از آتش سوزی

به گزارش مجله سرگرمی، همانطور که حتما می دانید کلیسای نوتردام پاریس بتازگی و بر اثر یک آتش سوزی، قسمت بسیار زیادی از شکوه تاریخی خود را به صورت کاملا تراژیک و غم انگیز از دست داد. مسلما ما با مردم پاریس که مجبور به مشاهده یک فاجعه بوده و افتادن مناره این کلیسای بزرگ را تماشا کرده اند، احساس همدردی می کنیم. تعدادی از آثار هنری این بخش از معماری کلیسای نوتردام مانند پنجره های شیشه رنگی و تاج خارهای مسیح از آتش سوزی نجات یافته اند، اما سایر بخش ها به طور کامل در آتش سوخته اند. ممکن است قبل از این تراژدی نیز در مورد کلیسای نوتردام خوانده باشید یا از آن بازدید کرده باشید، اما بسیار مهم است که در مورد تاریخ و معماری کلیسای نوتردام بدانید تا به طور کامل متوجه شوید که این بنای باشکوه چه اهمیت تاریخی فوق العاده ای برای این کشور و مردم آن داشته است. در این نوشتار، چند نکته و حقیقت جالب پیرامون تاریخچه کلیسای نوتردام را برایتان می شماریم.

کلیسای نوتردام در پاریس ، حقایق تاریخی قبل از آتش سوزی

این کلیسا در قرون وسطی و حدود سال 1160 ساخته شد

این حقیقت که کلیسای نوتردام پاریس در قرون وسطی ساخته شده، تاریخ بسیار غنی و طولانی آن را به نمایش می گذارد و اینکه چرا تا قبل از این آتش سوزی همچنان عالی، باشکوه و تاثیر گذار باقی مانده بود. این کلیسا نزدیک به 856 سال قدمت دارد و در برابر گذشت زمان بسیار مقاومت کرده، چرا که از جنگ های بیشماری جان سالم به در برده است. به همین دلیل این نکته که هم اکنون در زمان صلح دچار آتش سوزی شده، در تاریخچه کلیسای نوتردام بسیار عجیب محسوب می شود. اکنون که انقلاب فرانسه و هر دو جنگ جهانی اتفاق افتاده اند، نتوانسته اند هیچ آسیبی به این بنای عظیم برسانند. معماری کلیسای نوتردام با مناره بلند و سقف های طاق دارش در طول این زمان به یک نمونه بی همتا در هنر معماری گوتیک تبدیل شده بود.

هنری ششم در سال 1431 در این کلیسا تاجگذاری کرد

پادشاه انگلستان هنری ششم King Henry VI بعد از اینکه به علت یک موافقت نامه پیشین به عنوان پادشاه فرانسه اعلام شد، در این کلیسا تاجگذاری کرد. این موافقتنامه بعد از اینکه پدر هنری ششم توانست یک معامله نظامی پیروز در مرز فرانسه داشته باشد، امضا شد. طبق این موافقتنامه که بخشی از تاریخچه کلیسای نوتردام به حساب می آید، قرار شد هنری پنجم و دختر پادشاه فرانسه با هم ازدواج کنند. متاسفانه هر دو پادشاه انگلیس و پادشاه فرانسه مدتی بعد از تولد هنری ششم فوت کردند و او در همان نوزادی به عنوان پادشاه هر دو کشور بزرگ انگلیس و فرانسه تاجگذاری کرد. البته این موافقتنامه بعدها بخاطر پسر پادشاه فرانسه که نادیده گرفته شده و ادعای او در حکومت بر بخشی از کشور فرانسه تضعیف شد.

کلیسای نوتردام پاریس روی ویرانه های دو کلیسای دیگر ساخته شد

اسقف اعظم آن زمان ماموریت یافت تا کلیسای نوتردام پاریس را روی ویرانه های دو کلیسای دیگر که در جزیره ای در شهر پاریس قرار داشتند، بسازد. این دو کلیسا یک معبد و یک کلیسای رومانسک بودند و اسقف اعظم در نظر داشت که هر دو آن ها می بایست از بین بروند. در آن زمان، پاریس شهری رو به پیشرفت و محبوبیت بود، بنابراین اسقف اعظم می خواست چیزی در این شهر خلق کند که آن را عالی تر سازد. او می دانست که خلق کردن بنایی به سبک جدید و مورد توجه آن زمان یعنی سبک معماری گوتیک می تواند برای شهر پاریس، محبوبیت لازم برای کسب قدرت بیشتر را فراهم نماید.

سنگ بنای این کلیسا توسط پاپ الکساندر سوم گذاشته شد

پاپ الکساندر سوم سنگ بنای کلیسای نوتردام پاریس را گذاشت و آن را به عنوان یک کلیسای کاتولیک تثبیت نمود. ممکن است این بنظر عجیب بیاید، اما فرانسه در آن زمان در مرکز پیشرفت های اقتصادی قرار داشت و او آن را مانند یک معامله دیپلماتیک می دید. پاپ الکساندر سوم بعد از اینکه از مقام خود برکنار شد، به فرانسه فرار کرد. او تلاش کرد مقامات دولتی و کلیسایی را در کنار هم بیاورد، زیرا هر دوی این ها برای کنترل زندگی مردم می جنگیدند و بنا گذاشتن این سنگ، قدرت و تاثیر پاپ را به نمایش می گذاشت.

مناره مرکزی در قرن نوزدهم میلادی بازسازی شد

مناره ای که بخش مهمی از معماری کلیسای نوتردام بود و سوختن کامل آن را از تلویزیون مشاهده کردید، مناره اصلی ساخته شده در قرون وسطی نبود. مناره اصلی در قرن هجدهم بعد از اینکه بنظر نامستحکم و خطرناک آمد، خراب شد. این کلیسا تا قرن نوزدهم میلادی و زمانیکه تصمیم گرفته شد یک مناره جدید برایش ساخته شود، بدون مناره باقی ماند. این مناره بر اثر آتش سوزی از بین رفت، اما کشور فرانسه برای ساختن یک مناره جدید، یک مسابقه بین المللی برگزار کرده است. آن ها می خواهند مناره جدید، ترکیبی از دوران جدید و قدیم را به نمایش بگذارد و قصد دارند به این وسیله تمامی کسانی که به بازسازی معماری کلیسای نوتردام اهمیت می دهند را در این کار درگیر سازند.

ناپلئون مراسم تاجگذاری خود با عنوان امپراطور کلیسا را در این مکان انجام داد

در تاریخچه کلیسای نوتردام چنین آمده است که ناپلئون بناپارت در سال 1804 به عنوام امپراطور کلیسا تاجگذاری کرد، اما همین کار باعث شد این کلیسیا در طول انقلاب فرانسه نابود نشود. شورشی ها قبل از اینکه ناپلئون به این کلیسا برسد، هر چیزی را که مربوط به سلطنت می شد از جمله مجسمه های پادشاهان را تکه تکه کردند و از بین بردند. ناپلئون که در مصر بسر می برد، به فرانسه بازگشت تا کشورش را از افتادن در ویرانی بیشتر نجات دهد. او کلیسای نوتردام پاریس را از نابودی نجات داد و دستور داد این اثر فوق العاده تاریخی بازسازی شود.

بازسازی کلیسا از کتاب تاریخی ویکتور هوگو، نوتردام پاریس الهام گرفت

طرفداران فیلم ها و انیمیشن های شرکت دیزنی، حتما انیمیشنی که براساس این کتاب ساخته شده و گوژپشت نوتردام نام دارد، تماشا کرده اند، اما شاید نمی دانند که کلیسایی که گوژپشت در آن می زیست، همان کلیسای نوتردام در پاریس است. ویکتور هوگو این کتاب را در حالی نوشت که تاریخچه کلیسای نوتردام را در ذهن داشت، اما این کتاب به یک تغییر بزرگ در دیدگاه فرانسوی ها نسبت به این بنای باستانی منتهی شد. فرانسوی ها با اوج دریافت محبوبیت کلیسای نوتردام، از داستان هوگو پیروی کردند و تصمیم دریافتد این بنای در حال فرو ریزی را بازسازی کنند. او تنها با کنار هم قرار دادن کلمات روی کاغذ و خلق یک داستان جادویی، برای نجات یک بنای تاریخی خارق العاده الهام بخش شد.

پنجره های شیشه رنگی برای جلوگیری از نابود شدن در جنگ جهانی دوم درآورده شدند

پنجره های شیشه رنگی در معماری کلیسای نوتردام بسیار مشهور هستند و بخشی از ویژگی های هنری کلیساهای جامع در سرتاسر جهان به شمار می روند. پنجره های رنگی نوتردام در قرن سیزدهم ساخته شده و به طور معجزه آسایی از جنگ های مختلف جان سالم به در برده بودند. هیتلر در طول جنگ جهانی دوم قصد داشت تا نوتردام را از بین ببرد و مسئولین کلیسا پنجره های شیشه رنگی آن را درآورده و در جایی مخفی کرده بودند که اگر او واقعا قصد داشت این برنامه خود را به مرحله انجام برساند، از آن ها حفاظت کنند. خوشبختانه او هرگز کلیسا را نابود نکرد و پنجره ها مدتی بعد از انتها جنگ جهانی دوم به جای اصلی خود بازگردانده شدند. اینطور که گفته می شود این پنجره ها از آتش سوزی اخیر نیز جان سالم به در برده اند، بنابراین به نظر می رسد عمر آن ها هنوز به انتها نرسیده و قرار است همچنان در تاریخ باقی بمانند.

برای ژاندارک در این کلیسا توسط پاپ طلب آمرزش شد

ژاندارک فرمانده ارتش فرانسه در جنگ صد ساله بود که نیروهای انگلیسی را به وسیله الهام الهی شکست داد. او ادعا کرد تصاویری می بیند که او را نجات دهنده فرانسه نشان می دهند و پادشاه آن زمان فرانسه را نیز قانع کرد این نکته را بپذیرد. پادشاه به او اجازه داد به جنگ برود. ژاندارک خودش را به شکل مردان در آورد، جنگید و پیروز شد. بعدها پادشاه او را به کلیسا تحویل داد و اجازه صادر کرد که او را بخاطر ارتداد و کفر محاکمه کنند. ژاندارک با وجود طبیعت مقدس و افکار مذهبی که داشت در این محاکمه گناهکار شناخته شد. آن ها او را بخاطر گناهانش و علیرغم اعمال فوق العاده اش سوزاندند. بعدها پاپ در نوتردام برای او طلب آمرزش کرد و این اولین قدم در تاریخچه کلیسای نوتردام بود که باعث می شد ژاندارک را یک فرد مقدس بنامند.

این کلیسا در سال 1905 به مالکیت دولت فرانسه در آمد

دولت فرانسه بعد از گذراندن یک قانون که اعلام می کرد همه اماکن مذهبی ساخته شده قبل از سال 1905 در مالکیت دولت هستند، مالکیت کلیسای نوتردام پاریس را به دست آورد. بنابراین دولت می تواند به طور رایگان از این کلیسا استفاده نماید و در مقابل مسئولیت بازسازی این کلیسا در مواقع لزوم را بر عهده دارد. این قانون هم اکنون که کلیسا دچار آتش سوزی شده، یک مشکل بزرگ به شمار می رود، زیرا دولت می بایست پول بازسازی این کلیسای تاریخی را از جایی تامین کند. چندین میلیاردر مشهور تعهد کرده اند میلیون ها یورو برای بازسازی نوتردام بپردازند؛ اما بازگرداندن این بنای باشکوه به موقعیت قبلی و راه انداختن دوباره آن، نیاز به تلاش و هزینه بسیار زیادی خواهد داشت.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43068

به "کلیسای نوتردام در پاریس ، حقایق تاریخی قبل از آتش سوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای نوتردام در پاریس ، حقایق تاریخی قبل از آتش سوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید