ورود به دنیای پر رمز و راز کیف ها در تبادل نظر با آنت قاراخانیان

آنت قاراخانیان یک طراح صاحب سبک ایرانی است. او مبتکر برند Geodie است، یک برند تخصصی در زمینه فراوری انواع کیف که با المان های خاص و متفاوتش شناخته می گردد. آنت متولد 1370 و فارغ التحصیل معماری فضای سبز از انگلستان است. او علاوه بر طراحی مد، در زمینه معماری هم فعالیت می نماید.

ورود به دنیای پر رمز و راز کیف ها در تبادل نظر با آنت قاراخانیان

از کودکی کیف ها را دوست داشته، همیشه تحت تأثیر این همراه دوست داشتنی بوده و طراحی کیف را هم از همان موقع ها آغاز نموده است. داستان Geodie چهار سال پیش بر پایه تجربه های شخصی و طراحی هایی که آنت برای خودش انجام می داد آغاز شد.

Geodie در هر کلکسیون چرم را با المان های مختلفی همچون نخ و گره، چوب یا فلز و پلاستیک تلفیق می نماید تا فرم های جدید به وجود آورد. سبک خلاقانه و تطبیق پذیر او باعث می شود که یک کیف در فرم ها و حالت های مختلف قابل استفاده باشد.

به بهانه روز کیف دستی با آنت گپی زدیم و از او درباره پیچ و خم های طراحی یک کیف و المان های مهم در انتخاب کیف ها پرسیدیم. این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

با تشکر از فرصتی که برای مصاحبه در اختیارمان گذاشتی، اولین سوال در خصوص برند Geodie است و این که در طراحی کیف به چه المان هایی بیشتر اهمیت می دهی؟

برند Geodie برای استفاده هر روزه است. طراحی کیف ها به گونه ای است که هر کسی بتواند از صبح تا شب احتیاجهایش را برآورده کند.

یکی از اولین مواردی که در طراحی در نظر می گیرم، احتیاجهای خودم است. صبح برای اینکه سرکار بروم لپ تاپ 13 اینچی ام ، یک دفتر و یک کتاب باید همراهم باشد، این یک احتیاج برای من است. اگر سر کار نمی روم و یک جلسه یا قراری دارم یک کیف می خواهم برای گذاشتن کیف پول، موبایل، لوازم آرایش، یک دفترچه کوچک و دسته کلید.

یک کیف کوچک هم برای مصارفی مثل مهمانی لازم دارم که حداقل چیزی است برای اینکه کسی کیف در دستش بگیرد و موبایل و پول داخلش بگذارد.

برای طراحی کیف ها از چه الهام می گیری؟

یک رکن کلی که در برند Geodie وجود دارد و به آن اعتقاد دارم این است که وقتی از یک وسیله استفاده می شود، باید یک درک و تجربه کامل از آن وجود داشته باشد. این تجربه کامل برای ما انسان ها از تمام حواسمان برمی آید و این مسئله خیلی مهمی است که معمولاً در نظر گرفته نمی شود. مثلا در فعالیت های طراحی، از معماری گرفته تا گرافیک یا هر زمینه دیگری بیشتر بر پایه حس بینایی مان کار می کنیم. به این ترتیب که انگار هر چیزی که صرفا زیبایی بصری دارد، اثر گذار تر است.در حالی که در Geodie این طور نیست.

من خیلی دوست دارم همه حواس مخاطبانم را درگیر کنم. مثلاً اگر زیر کیف ها را از چوب می سازم، رویش را رنگ می کنم، جوری که مانند پلاستیک به نظر برسد. این باعث می شود هر بار که کیف روی سطحی قرار می گیرد صدای چوب غافلگیرتان کند. شما توقع صدای چوب را ندارید ولی صدا باعث می شود حواستان با کیف درگیر شود و حسش کنید یا اینکه دست ها در تماس با سطوح مختلف حس لامسه را برانگیخته می نمایند. من دوست دارم با این جزییات کوچک بازی کنم برای اینکه معتقدم تجربه استفاده از یک وسیله را کامل و کامل تر می نماید. مخصوصاً در خصوص وسیله ای مانند کیف که ما هر روز از آن استفاده می کنیم، رازهایمان را درونش می گذاریم و در تمام تجربه های زندگی مان، در هر ساعتش حضور دارد باید یک درک کاملی از آن داشته باشیم.

این ها جزئیات کوچکی هستند که حواس ما را به صورت ناخودآگاه درگیر می نمایند و باعث می شوند به یک ارتباط و درک عمیق از وسیله ای که هر روز همراه خودت می بری، برسی.

اگر خودت بخواهی یک کیف بخری به چه ویژگی هایی اولویت می دهی؟

در کل به نظر من در صنعت کیف دو موضوع رو باید مد نظر قرار بدهیم . یکی طراحی است که رنگ ، زیبایی و بخشی که استایل ما را می سازد و دیده می شود را در برمی گیرد و دیگری کاربردی بودنش است، این که چقدر می توانیم از آن استفاده کنیم و چقدر به کارمان می آید. ما معمولاً نمی توانیم بگوییم برندی توانسته تعادل خیلی خوبی بین این دو برقرار کند. مثلاً یک کیف یا خیلی زیباست ولی خیلی کوچک است یا یک کیف بزرگ و کاربردی است که زیبایی قابل توجهی ندارد.

ولی هر برندی باید یک حدی از این تعادل را برای خود تعریف کند. کیف های Geodie برای احتیاجهای مختلفی طراحی شده اند به طوریکه در کنار ویژگی هایی مثل زیبایی و استفاده از المان های متفاوت، کاربردی هم باشند. باید به داخل کیف و اندازه جیب ها هم توجه کنیم. اگر یک کیف خیلی بزرگ است توقع داریم بشود وسیله های بیشتری داخلش قرار داد و محفظه های مشخصی داشته باشد. پس برایمان مهم است که بشود یک استفاده کامل از کیف کرد و این جدای صرفاً دیده شدن و بخشی از استایل بودن است.

کیف باید با کدام بخش از استایل ست باشد؟ قبلاً این ذهنیت وجود داشت که کیف و کفش باید باهم ست باشند آیا هنوز همین طور است؟

این که کیف ها باید با چه چیزی ست شوند را واقعاً کسی نمی تواند بگوید. یکی از راحت ترین راه ها این است که اکسسوری هایی مثل کیف، کفش، دستبند یا گردنبند را حداقل از لحاظ رنگ هماهنگ کرد ولی به نظر من نمی توانیم هیچ قانونی بگذاریم. به نظر من هر سبکی اگر با اعتماد به نفس پوشیده شود و هرکسی واقعاً خودش چیزی را که پوشیده دوست داشته باشد، این با خودش خاص بودنی دارد که می تواند باعث شود بقیه هم آن را زیبا ببینند. هر کس به اندازه سال هایی که زندگی نموده است، یک احساس راحتی با استایلی که برای خودش ساخته و با کمد لباسی که خلق نموده دارد. بنابراین این یک مسئله کاملاً شخصی است و تنها چیزی که می توانم بگویم این است که هر چیزی اگر با اعتماد به نفس و اطمینان پوشیده بشود حس خوبی را هم به خودت و هم به اطرافیانت منتقل می نماید. در کل به حس آدم ها برمی شود نه الزاماً چیزی که رسانه ها می گویند یا رنگ مد یا رنگ فصل!

چند کیف محبوب داری که همیشه استفاده می کنی؟ لطفا استایل محبوبت بین استایل های کیف را توصیف کن.

اگر بخواهم از لحاظ سایز و کاربرد بگویم، من سه سایز کیف دارم که خیلی استفاده می کنم. یکی کیفی که داخلش لپ تاپ می گذارم و با آن سر کار میروم که الزاماً وسیله های زیادی را در خودش جا می دهد.

دیگری کیف City Bag است که برای معاشرت های معمولی روزمره ام استفاده می کنم و در حد وسایل ضروری جا دارد.

سومی هم یک کیف خیلی کوچک است برای جاهایی که نمی خواهم وسیله ای همراهم داشته باشم، یا برای وقتی که وسیله های سنگین زیادی را قرار است حمل کنم و احتیاج دارم آزاد باشم.

اتفاقاً در کلکسیون آخرم کیفی دارم که سه تکه دارد. سه کیف با سایزهای مختلف که هرکسی بنا به احتیاج خودش می تواند آن ها را ترکیب و تطبیق دهد و یک تکه یا دو تکه اش را استفاده کند. این کیف به کمر بسته می شود و دست ها کاملاً آزادند. چون صحبت از کاربردی بودن می کنیم، باید همه چیز را در نظر بگیریم.

داخل کیف دستی خودت به جز وسیله های همیشگی مثل کیف پول و گوشی و … که همه دارند وسیله خاصی هست که هیچ وقت حذفش نمی کنی و همیشه همراهت است؟

داخل کیف خودم به جز چیزهایی که گفتی همیشه یک دفترچه کوچک دارم که هم تقویم است و هم دفترچه یادداشت که زندگیم است و آن را همه جا با خود می برم. چون هنوز با تکنولوژی آن قدرها اُخت نشده ام که برنامه روزانه ام را در موبایلم داشته باشم.

با توجه به حضورت در رویداد های مد در پاریس، راجع به حال و هوای مد در پاریس و کیف هایی که آنجا دیده ای صحبت کن و بگو کدام مدل نظرت را جلب کرد؟

راجع به این که در پاریس چه کیف هایی دیدم نمی توانم بگویم که چیز خارق العاده ای دیدم که بقیه ندیده باشند. تنها چیز خارق العاده ای که در پاریس هست این است که می توانی به هر چیزی در ذهنت داشته باشی برسی و این مزیت خیلی خیلی بزرگی است. این که همه جور استایلی مورد قبول است. هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. هیچ چیز خاصی که مردم دوست نداشته باشند هم وجود ندارد.

تجربه حضورم در پاریس هم گامی بود که باید برداشته می شد. هر برندی که آغاز به کار می نماید بعد از مدتی دوست دارد که افراد بیشتری از محصولاتش استفاده نمایند. Geodie آن قدر به کیفیت و کاربردی بودن کیف هایش اطمینان دارد که می خواهد مردم بیشتری را با کیف هایش تحت تأثیر قرار دهد.

دیگر تفاوت بزرگی که پاریس دارد این است که صنعت مد در آن سابقه ای طولانی دارد و به همین خاطر، آزمون و خطاها صورت گرفته و خوبی ها و بدی ها و مراحلی که برندها باید طی نمایند، واضح است. این ها کار را برای طراح راحت تر می نماید، این که برای پیشرفت چه کارهایی را باید انجام بدهی و چه کارهایی را نباید انجام بدهی.

کیف ها، در تمام تجربه های زندگی مان و در هر ساعت حضور دارند. برای همین باید بتوانیم با آن ها ارتباط بگیریم و درک کاملی از آن ها داشته باشیم. برای خریدنشان باید طراحی و کاربردی بودنشان را در نظر بگیریم و به همه جزئیات توجه کنیم. این ها نکاتی است که آنت قاراخانیان به عنوان متخصص کیف ها توصیه نموده است.

خبرنگاران همیشه کوشش می نماید در کنار ارائه با کیفیت ترین برند های ایرانی در ، سراغ طراحان جوان و خلاق در این حوزه رفته و جدیدترین ایده های آن ها را به مخاطبانش به اشتراک بگذارد.

منبع: دیجی استایل

به "ورود به دنیای پر رمز و راز کیف ها در تبادل نظر با آنت قاراخانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به دنیای پر رمز و راز کیف ها در تبادل نظر با آنت قاراخانیان"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید