نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان افتتاح شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در آیین افتتاح نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان و در جمع مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان مطرح کرد: موزه ها نباید صرفا آرشیوی از آثار قدیم باشد بلکه موزه ها باید به جریانی پویا در راستای توسعه فرهنگی جوامع تبدیل شوند.

نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، صبح امروز 9 آبان ماه با حضور فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، احمد رضوانی فرماندار اصفهان و همچنین جمعی از مدیران اداره کل، هنرمندان هنرهای سنتی و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان، اولین نمایشگاه آیینی تحت عنوان اربعین در آیینه هنر در گنجینه موزه هنرهای تزیینی اصفهان گشایش یافت.

فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در آیین افتتاح این نمایشگاه، گفت: بدون شک یکی از مراکزی که می توان تجلی هنر را در آن به نظاره نشست موزه ها است.

او به همین دلیل تاکید نمود: بدون شک باید کوشش کنیم تا موزه ها در مناسبتهای مختلف، محلی برای عرضه نمادهای فرهنگی باشند، روی همین اصل باید کوشش کنیم تا بیش از گذشته موزه ها به محلی در راستای پویائی و توسعه فرهنگی جوامع تبدیل گردد.

الله کمک همچین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نمایشگاه اربعین در آئین هنر توضیح داد: بدون شک وقتی از مفاهیمی همچون محرم و عاشورا سخن می گوییم نباید فراموش کنیم که این آئینها عناصری هویت بخش برای جامعه هستند و این در حالی است که مفاهیمی همچون محرم و آئینهای مربوط به آن سده های متمادی است که به صورت خود جوش توسط مردم ایران در جای جای این سرزمین کهن پدید آمده و جالب اینجاست که هر سال نیز متحول می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بی شک محرم یک مکتب است که شور، هیجان، حضور و حماسه در استمرار آن در طول تاریخ نقش داشته، لذا باید کوشش کنیم تا از اصالتهای فرهنگی خود همچون: محرم، نوروز و مواردی از این دست به عنوان سرمایه های عظیم فرهنگی و هنری خود پاسداری کنیم، لذا در حال حاضر بیش از 105 اثر ناملموس در استان اصفهان به ثبت رسیده است که درصد قابل توجهی از آن به آئینها و آداب و رسوم مربوط به محرم در سرتاسر استان اصفهان اختصاص دارد.

در ادامه این نشست با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان، فرماندار اصفهان و تنی چند از هنرمندان برجسته و دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان از لوحهای ثبت ملی بیش از 34 آیین محرم در طی سالهای 1393 تا 1397 که در پهنه استان اصفهان به ثبت ملی رسیده اند رونمایی شد.

در این نمایشگاه که در سالنهای ضلع غربی گنجینه موزه هنرهای تزیینی ایران در حال برگزاری است، ضمن به نمایش گذاردن، اسباب و ادوات مراسمهای عزاداری محرم از دوران قاجار تا دوران معاصر از دو اثر ماندگار دو هنرمند پیشکسوت صنایع دستی استان اصفهان استاد رضا بدرالسماء و استاد حسین ساعی در حوزه آیینهای محرم رونمایی شد.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38459

به "نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید