نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در جهان، مربوط به پروژه فرانمای آیمکس (IMAX)در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کشور، متعلق به پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام شد.

نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

این آزمایش، اولین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه های پیشرفته مهندسی زلزله است که مربوط به مقاومت اتصال تیر به ستون در برابر زلزله به شمار می رود.

بحث ایمنی ساختمانها در برابر زلزله یکی از دغدغه های مهم جامعه و مسؤلین است. این موضوع به خصوص برای ساختمانهای بلند مرتبه اهمیت دوچندانی دارد که به همین دلیل کشورهای پیشرفته برای نیل به این هدف، اقدام به ساخت آزمایشگاه های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله کرده اند.

در حال حاضر یکی از بزرگترین برج های چند منظوره تهران به ارتفاع 127 متر وجود دارد که پیش بینی شده این آزمایش روی آن پیاده سازی گردد.

این تست روی سازه ای بزرگ متشکل از تیر و ستون انجام گرفته است. طراحی اتصالات تیرها به ستونهای این سازه به روشی کاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق کناری صورت گرفته است.

با توجه به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، ضروری است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش های مورد احتیاج جهت تائید قرار گیرد.

در صورت تائید این روش جدید اتصال، توسط مراجع ساختمان سازی کشور، می توان از این نوع اتصال در ساخت سازه ها در سراسر کشور به عنوان یک روش ساخت اتصالات تیر به ستون استفاده کرد.

به همین دلیل محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله و زلزله شناسی، بزرگترین آزمایشگاه تیر به ستون جهان را در آزمایشگاه پیشرفته زلزله این پژوهشگاه اجرایی کردند.

در این آزمایش ستون پس از وارد شدن نیروی 220تن دچار شکست شد. این در حالی است که طبق استاندارد، مقاومت ستون در برابر نیرو 170تن است. این نشان می دهد که ستون نیرویی بیش از 179تن را متحمل می گردد.

پیش از این آزمایش هایی در مقیاس کوچک تر در آزمایشگاه ها و دانشگاه های بزرگ جهان صورت گرفته است. انجام این آزمایش مهم بیانگر رشد شاخص فناوری کشور در زمینه مهندسی زلزله خواهد بود.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24906

به "نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید