ضرورت کاهش سلطه خودروها بر مناطق شهری

به گزارش مجله سرگرمی، از دهه 1920 میلادی صنعت خودروسازی، روش های جابجایی و مسافرت کردن انسان ها را متحول و مسافت ها را کوتاه کرد و در عین حال امکان جابجایی سریع و آسان را در اختیار آنان گذاشت.

ضرورت کاهش سلطه خودروها بر مناطق شهری

به گزارش خبرنگاران، شهرها به گونه ای طراحی و ساخته شدند که برای رفت و آمد خودروها فضای لازم را داشته باشند و بسیاری از شهرهایی که قرن ها پیش از فراوری خودروها بوجود آمده بودند، محل های عبوری و خیابان های خود را به گونه ای تغییر دادند تا برای رفت و آمد خودروها مناسب شوند.

فراوری خودروها در کنار سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های جاده ای به افراد اجازه داد تا بتوانند در مناطقی دورتر از مراکز شهری زندگی نمایند. در نتیجه سکونت گاه ها به مناطق بزرگتری گسترش پیدا کردند. با این وجود با ادامه این رشد و توسعه، وابستگی بشر به خودروها تهدید جدی را متوجه سلامت بشر و محیط زیست کرد.

برآوردها نشان می دهد بیش از یک میلیارد خودرو در دنیا وجود دارد. تردد این خودروها علاوه بر آنکه مصرف انرژی را بیشتر نموده به فراوری بیش از 70 درصد گاز کربن دی اکسید (CO2) در بخش حمل و نقل و کاهش کیفیت هوای تنفسی منجر شده است. همچنین تردد با خودرو عاملی در شیوع چاقی و بیماری های مزمن است و همچنین موجب می گردد سالانه در دنیا بیش از 1.25 میلیون نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست بدهند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مقامات شهری در نقاط مختلف دنیا اقداماتی را برای کاهش تسلط و سلطه خودروها با هدف بهره گیری بیشتر ساکنان شهرها و محیط زیست در نظر گرفته اند. البته تغییرات چشمگیر و بزرگ در برنامه ریزی شهری و رفتارهای فردی دهه ها زمان احتیاج دارد تا با موفقیت همراه گردد.

همچنین درحالیکه یک برنامه خاص وجود ندارد تا برای هر شهری سودمند باشد، روش های محدودی وجود دارند که وابستگی افراد به خودروها را کاهش داده و موجب می گردد فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده، دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی قرار گیرد. بعضی از این اقدامات به توضیح زیر است:

اعمال محدودیت تردد خودرو و پرداخت هزینه مجوز ورود به طرح

در بسیاری از شهرهای دنیا مناطقی در نظر گرفته شده که رفت و آمد خودرو در آن ها ممنوع است یا رانندگان برای تردد در این محدوده ها ملزم به خرید مجوز ورود به طرح هستند.

این مناطق که استفاده از خودرو در آنها محدود یا ممنوع می گردد در گستره و ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند. در بعضی از شهرها از قبیل کپنهاگ و بروکسل تردد خودروها در بخش هایی از مرکز شهر کاملا ممنوع است. البته کارآیی این محدودیت ها زمانی خواهد بود که مقامات شهری از حمایت های عمومی بهره مند باشند.

توسعه حمل و نقل عمومی

بسیاری از افراد ساکن در حومه شهرها محدودیت های اعمالی در تردد خودروها را اقدامی منفی تلقی می نمایند زیرا تصور می نمایند نمی توانند به آسانی و سهولت به مرکز شهر رفت و آمد داشته باشند. شیوه ای که بتوان این نگرانی را بر طرف کرد توسعه حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه و ایمن است.

سرمایه گذاری کافی در بخش حمل و نقل عمومی در طولانی مدت سوددهی دارد. شواهد نشان می دهد که با این راه چاره در بسیاری از شهرهای اروپا، آمریکا و استرالیا روند کلی استفاده از خودرو رو به کاهش است.

تغییر شکل شهرها

تحقق پیشرفت های چشمگیر در راستای کاهش تردد خودروها به وسیله در نظر دریافت فاکتورهای اصلی در برنامه ریزی شهری امکانپذیر است. برای نمونه لازم است فضاهایی با تراکم بالا، سکونت گاه های در دسترس و فضاهای سبز ایجاد گردد. همچنین لازم است شرایطی فراهم گردد تا افراد بتوانند در نزدیکی فروشگاه ها، محل کار و مناطق تفریحی زندگی نمایند. نمونه ای از برنامه های توسعه شهری در دنیا در شهر مصدر امارات است که پیاده روی و استفاده از حمل و نقل عمومی بر استفاده از خودرو ارجحیت دارد.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26750

به "ضرورت کاهش سلطه خودروها بر مناطق شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت کاهش سلطه خودروها بر مناطق شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید