شگفتانه بلژیکی در آغاز پروسه جوان سازی

به گزارش مجله سرگرمی، لیست جدید تیم ملی؛ از مهاجمان لیگ یکی تا جوان های گمنام

فهرست تیم ملی، رسانه ها و اهالی فوتبال را متعجب و بعضا شگفت زده کرد. صبح دیروز (دوشنبه) لیستی از تیم ملی منتشر شد که بعضی بازیکنانش را اهالی رسانه و کارشناسان فوتبال هم نمی شناختند. البته از مدت ها قبل گفته شده بود این اردو مخصوص بازیکنان داخلی خواهد بود و از آنجایی که در روزهای فیفا برگزار نمی گردد لژیونرها نمی توانند در آن حضور داشته باشند.

شگفتانه بلژیکی در آغاز پروسه جوان سازی

از طرفی این اردو به نوعی یک اردوی جبرانی است. چنانچه خاطرتان باشد فدراسیون فوتبال به دلیل تاخیر در انتخاب سرمربی تیم ملی، فیفادی های ماه مارس را از دست داد و حالا که ویلموتس در راس کار قرار گرفته است این اردوی جبرانی در برنامه تیم ملی تدوین شده تا او بعضی دیگر از بازیکنان شایسته فوتال ایران را بشناسد.

در واقع بعد از اینکه ویلموتس در اردوی قبلی فرصت این را پیدا کرد تا چند جلسه تمرینی و دو بازی تدارکاتی برگزار کند، درخواست کرد در تیرماه اردویی کوتاه مدت برای آشنایی با بازیکنان شایسته لیگ برایش در نظر بگیرند.

ابتدا گفته شد این اردو 11روزه است، اما طبیعی بود در اوج تمرینات پیش فصل تیم های لیگ فزونی این مساله مورد مخالفت مدیران و مربیان تیم های باشگاهی قرار خواهد گرفت. بعد گفته شد ویلموتس که دنبال تعامل با باشگاه ها است و اصلا دوست ندارد مثل کی روش با باشگاه ها وارد جنگ گردد -هرچند در قراردادش هم این مساله دیده شده-روزهای این اردو را به 7روز تقلیل داد. بعد از آن حتی شنیده شد این اردو 5روزه است و با بازی محبت آمیز مقابل تیم امید سرانجام خواهد یافت، اما حتی از این هم کوتاه تر شد و قرار است فقط 3روز باشد. این اردو از شنبه هفته آینده 22 تیرماه آغاز می گردد و روز 24 تیرما با بازی مقابل تیم امید به سرانجام خواهد رسید.

دعوت از بازیکنان لیگ یکی

لیست منتشرشده از سوی فدراسیون فوتبال نام هایی در خود داشت که باعث تعجب شد. ابتدا فهرست کلی اعلام شده را ببینید:

رشید مظاهری، دانیال اسماعیلی فر، ایمان سلیمی (تراکتور)، محمد انصاری، محمد نادری، مهدی شیری (پرسپولیس)، مهدی امینی، امیرحسین کریمی، سعید واسعی، شهریار مغانلو (پیکان)، سعید آقایی، محمد محبی، محمد کریمی (سپاهان)، احمد گوهری و مجید علیاری (سایپا) سیاوش یزدانی، رضا اسدی و آرش رضاوند (استقلال)، محمدحسین مرادمند (شهر خودرو)، احمد عبدالله زاده (فولاد)، مهرداد محمدی (آوس پرتغال)، پیمان رنجبری (گل گهر سیرجان) و علی کریمی (استقلال).

دور از ذهن ترین نفراتی که برای اردوی تیرماه دعوت شده اند، آقای گل های فصل گذشته لیگ دسته یک هستند. در حالی که بعضی مهاجمان شایسته لیگ برتر به این اردو دعوت نشده اند، شهریار مغانلو و پیمان رنجبری که با پیراهن تیم های ملوان و گل گهر رتبه نخست گلزنان لیگ یک را از آن خود کردند، فرصت حضور در اردوی ارزشمند تیم ملی را پیدا نموده اند. مغانلو البته سهمیه تیم پیکان در این اردو محسوب می گردد چون پس از اتمام دوران سربازی به این تیم آمده است. مغانلو مهاجم 24ساله و بلند قامتی است که پیراهن ملوان بندر انزلی را بر تن دارد و فصل گذشته نیز بهترین بازیکن تیمش بود. او 16 گل به ثمر رساند و مشترکا با مهاجم جدید تیم ملی، آقای گل شد. پیمان رنجبری هم با کفش طلای لیگ یک به اردو خواهد رفت. رنجبری فصل گذشته با درخشش در تیم گل گهر، زمینه صعود این تیم به لیگ برتر را فراهم کرد و محتمل است فصل جدید هم در تیم گل گهر باشد.

محمد محبی هم دیگر بازیکن لیگ یکی است که به این اردو دعوت شده، اما او نیز فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و به سپاهان پیوسته است.

ابهام های این لیست

این شاید تنها فهرست تاریخ تیم ملی باشد که تیم پیکان در آن از نظر تعداد بازیکنان دعوت شده، رکورددار است. البته این فهرست ابهام هایی هم دارد، مثلا محمد انصاری در حالی به اردو دعوت شده که حدود 8 ماه به دلیل پارگی رباط صلیبی از میادین دور بود و تمرینات خود را تازه آغاز نموده است.

در بین گلرهای دعوت شده به تیم ملی نام گلر فصل گذشته پارس جم و فعلی سایپا دیده می گردد. احمد گوهری در هفته های سرانجامی فصل گذشته ذخیره رحمان احمدی بود اما به واسطه عملکرد کلی خود در طول فصل دعوت شده است.

از سوی دیگر سعید واسعی که در تیم پیکان حضور داشته، در فصل گذشته آمار 3 گل و یک پاس گل را به ثبت رسانده، در حالی که در همان تیم پیکان، عیسی آل کثیر 8 گل به ثمر رسانده و دو پاس گل هم داده، اما به تیم ملی دعوت نشده است. مهدی مومنی، حسن بیت سعید و محمد قاسمی نژاد هم در زمره بهترین پاسور های لیگ فصل قبل بودند اما دعوت نشدند.

البته گفته می گردد یکی از معیارهای دعوت به این فهرست، داشتن سابقه حضور در تیم های ملی پایه است.

چه کسی فهرست را نوشته؟

دفعه قبل که ویلموتس تازه از گرد راه رسیده بود و اصلا فوتبال ایران و ظرفیت هایش را نمی شناخت اطمینان داشتیم که فدراسیون برایش فهرست خواهد نوشت اما اگر خودش فهرست بدهد مجبور است آخرین فهرست دعوت شده از کی روش را به اردو فرابخواند. البته در آن فهرست هم یک سورپرایز به نام اللهیار صیادمنش وجود داشت که احتمال می رفت با پیشنهاد وحید هاشمیان و در راستای آغاز پروسه جوان سازی تیم ملی دعوت شده است.

برای اردوی دوم شاید انتظار می رفت ویلموتس با دید بازتری نفرات را انتخاب کند اما وقتی گفته شد خبری از لژیونرها و نفرات شناخته شده نیست این سوال پیش می آید که سرمربی بلژیکی تیم ملی بدون دیدن بازی های لیگ برتر چگونه می خواهد بازیکن دعوت کند؟ ویلموتس وقتی به ایران رسید که لیگ برتر در آستانه هفته سرانجامی بود و بعد از انجام بازی های هفته سی ام لیگ برتر، فقط دو بازی سرانجامی جام حذفی باقی مانده بود. پس یا باید ویلموتس و دستیارانش فیلم بخشی از بازی های لیگ برتر را تماشا نموده باشند یا فدراسیون این نفرات را دعوت نموده است.

آغاز دوران جوان سازی

گفته می گردد یکی از معیارهای دعوت به این اردو سن بازیکنان است. قبلا نوشته بودیم ویلموتس بعد از اردوی ابتدایی که مجبور بود بازیکنان آخرین فهرست کی روش را دعوت کند، از این اردو آغاز دوران جوان سازی تیم ملی را آغاز خواهد نمود، اما در بین نفرات دعوت شده، حدود یک سوم از بازیکنان بالای 25 سال سن دارند.

به این اسامی و سن شان دقت کنید:

دروازه بانان: محمدرشید مظاهری (29ساله)، مهدی امینی (23ساله)، احمد گوهری (23ساله)؛ مدافعان: محمد انصاری (27ساله)، محمدحسین مرادمند (26ساله)، سیاوش یزدانی (27ساله)، ایمان سلیمی (23ساله)، دانیال اسماعیلی فر (26ساله)، مهدی شیری (28ساله)، محمد نادری (22ساله)، سعید آقایی (24ساله)؛ هافبک ها: علی کریمی (25ساله)، احمد عبدالله زاده (26ساله)، امیرحسین کریمی (23ساله)، رضا اسدی (23ساله)، مهرداد محمدی (25ساله)، محمد محبی (21ساله)، محمد کریمی (23ساله)، سعید واسعی (24ساله)، آرش رضاوند (25ساله)، مجید علیاری (24ساله)؛ مهاجمان: شهریار مغانلو (24ساله) و پیمان رنجبری (26ساله).

با توجه به اسامی اعلام شده، میانگین سنی نفرات دعوت شده 6،24 سال است که در مقایسه با تیم ملی اصلی پایین تر است به نوعی خبر آغاز دوران جوان سازی تیم ملی را تایید خواهد نمود. هرچند باید دید در نهایت چند نفر و کدام یک از این نفرات به اردوی اصلی تیم ملی که در شهریورماه قبل از آغاز مسابقات پیش مقدماتی تیم ملی برگزار خواهد شد راه خواهند یافت.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31212

به "شگفتانه بلژیکی در آغاز پروسه جوان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتانه بلژیکی در آغاز پروسه جوان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید