بارورسازی ابرها به یاری دریاچه ارومیه می آید؟

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- پیشکسوت علم هواشناسی ایران معتقد است، حوضه آبریز دریاچه ارومیه مستعد بارورسازی ابرهاست از این رو می توان با استفاده درست از این فناوری دریاچه را احیا کرد؛ اما سازمان محیط زیست می گوید گزارشی که ثابت کند بارورسازی تاثیری در بارش ها داشته به آنها داده نشده است.

بارورسازی ابرها به یاری دریاچه ارومیه می آید؟

خشکسالی پدیده ای است که در چند سال اخیر مسائل زیادی را برای کشورهای مختلف از جمله ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده ایجاد نموده است. از این رو کشورها در صدد یافتن راه حلی برای گذر از خشکسالی هستند که بارورسازی ابرها با هدف افزایش بارش یکی از این روش هاست که برای اولین بار در سال 1940 توسط گروهی از دانشمندان ابداع شد و در طول این سال ها به خوبی توسعه یافت.

حسین اردکانی پیشکسوت هواشناسی کشور می گوید، گزارش های منتشر شده از این فناوری در جهان نشان می دهد که عملیات بارورسازی ابرها با روشی بسیار مطمئن و همراه با پارامترهای کاملا علمی می تواند 20 تا 25 درصد بارندگی را در همان منطقه عملیاتی افزایش دهد.

وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران گفت: به بارورسازی ابرها اعتقاد دارم البته برای امر تحقیقات در یک منطقه مورد نظر، اکنون این عملیات در جهان انجام می گردد و اگر با روشی بسیار مطمئن صورت گیرد، در افزایش بارش همان منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

اردکانی اضافه کرد: مثلا در منطقه ای مانند یزد که در طول سال مقدار ابر در آن بسیار کم است و نوع ابر نیز برای بارش مناسب نیست، چگونه باید انتظار داشته باشیم عملیات بارورسازی ابرها نتیجه بخش باشد اما در منطقه ای که مقدار و نوع ابر محاسبه شده و جواب مثبت است می توان این کار را انجام داد؛ البته آنهم باید بسیار دقیق و با استفاد از فناوری روز باشد.

پیشکسوت هواشناسی کشور ادامه داد: بعضی کشورها حدود 20 سال است برای یک منطقه مورد نظر عملیات بارورسازی ابرها را انجام می دهند، ما نیز می توانیم این کار را برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام دهیم.

وی اضافه کرد: درست است که سال جاری با بارش باران تراز آب دریاچه بالا آمد، اما ممکن است هر سال اینطور نباشد. بنابراین بارورسازی ابرها در حوضه آبریز دریاچه می تواند یکی از روش های احیای آن باشد که می توان با این کار 10 تا 20 درصد بارش را افزایش داد.

پیشکسوت علم هواشناسی تاکید نمود: بر اساس مطالعات اجرا شده معین شد، آذربایجان غربی و مکان جغرافیایی که دریاچه ارومیه در آن واقع شده، ظرفیت و شرایط بارورسازی ابرها را دارد و نتیجه این مطالعات را نیز به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کردیم.

*** گزارشی مبنی بر مثبت بودن نتیجه بارورسازی ابرها در ارومیه به ما نرسیده است

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران دراین باره گفت: مطالعاتی که حدود 10 سال پیش اجرا شده بود، نشان داد یکی از مساعدترین مناطق برای بارورسازی ابرها حوضه دریاچه ارومیه است. بر این اساس قبل از اینکه ستاد احیای دریاچه شکل گیرد، منابع اقتصادی برای این کار تخصیص داده بودند و چندین پرواز (سورتی) نیز اجرا شده بود.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف ستاد احیای دریاچه ارومیه اثر بخشی اقدامات است، یعنی دستگاه های اجرایی می توانند کارهای خود را انجام دهند اما اگر بخواهند از ستاد اعتبار دریافت نمایند باید نشان دهند که این اقدام اثربخش بوده است. بنابراین ما به وزارت نیرو گفتیم اثر بخشی این کار را برای ما ثابت کند.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه ادامه داد: سال اول نتایج کار را به ستاد ارائه دادند اما مورد تایید کارشناسی قرار نگرفت، بعد از آن دانشگاه تهران را به عنوان مشاور انتخاب کردند که تحلیل آماری انجام دهد، ستاد نیز سه سال مهلت داده بود که موسسه تحقیقات آب که متولی این امر بود نشان دهد که این تغییرات و افزایش بارشی که ادعا می نمایند به علت بارورسازی ابرها و انجام پروازها است که متاسفانه از لحاظ علمی نتوانستند اثر بخشی را ثابت نمایند.

وی گفت: بنابراین وقتی نتوانستند ثابت نمایند که عملیات بارورسازی ابرها اثر بخش بوده است، ستاد احیا نیز منابع اقتصادی برای انجام این کار اختصاص نداد اما گفتیم اگر وزارت نیرو می خواهد فعالیت خود را ادامه دهد، می تواند و مسئله ای وجود ندارد.

تجریشی با بیان اینکه شاید بارورسازی ابرها اثربخش باشد، گفت: اما سازمان هواشناسی، دانشگاه ها و موسسه تحقیقات آب وابسته به وزارت نیرو نتوانستند بر اساس گزارش های علمی ثابت نمایند جاهایی که پرواز اجرا شده، بارش های اجرا شده افزایشی و ناشی از باروری بوده است؛ می دانیم که کار بسیار حساسی است و اجرای آن نیازمند محاسبات دقیقی است.

تجریشی گفت: حتی تا آنجا پیش رفتیم که از یک مرکز تحقیقاتی در ایتالیا یاری خواستیم که تغییرات رطوبت خاک را بسنجد و اگر تغییراتی در رطوبت خاک رخ داده را بتوانیم به بارورسازی ربط دهیم، که جواب آنها هم مثبت نبود.

وی با تاکید بر اینکه شاید زمان و فناوری استفاده شده مناسب نبوده، گفت: آگاه شدم که یک تیم آمدند و هواپیماها و نحوه انجام روش را آنالیز و تا حدودی به روز کردند اما ما فعلا گزارشی نداریم که با این تغییر فناوری که رخ داده و پروازهای جدید، آیا می تواند تاثیری داشته باشد یا اینکه وزارت نیرو اثربخشی را ادعا می نماید چون به ما گزارشی ندادند و ما هم پیگیری نکردیم.

تجریشی اضافه کرد: اگر نتیجه مثبت باشد حتما گزارش را به ما می دهند چون منابع اقتصادی به آنها تزریق می گردد، برای ما هم خوب است چون اگر 10 درصد بارش ها افزایش یابد یعنی 30 میلیمتر بارش بیشتر می گردد که بسیار خوب است. اگر 30 میلیمتر کل بارش را در حوضه بالا ببریم، برای دریاچه 2 سانت آب است که عدد قابل توجهی است. بنابراین اگر چنین گزارشی به ما برسد حتما استقبال می کنیم.

علمی 9014**1485

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22596

به "بارورسازی ابرها به یاری دریاچه ارومیه می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارورسازی ابرها به یاری دریاچه ارومیه می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید