ایران برای صادرات نفت به ازبکستان اعلام آمادگی کرد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: سفیر ایران در تاشکند گفت، ایران آماده انتقال سالانه یک میلیون تن نفت خام به پالایشگاه های ازبکستان به وسیله کریدور ترانزیتی ای است که به عمان نیز متصل خواهد شد.

ایران برای صادرات نفت به ازبکستان اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تایمز آو عمان، علی مردانی فرد، سفیر ایران در تاشکند گفت، ایران آماده انتقال سالانه یک میلیون تن نفت خام به پالایشگاه های ازبکستان به وسیله کریدور ترانزیتی ای است که به عمان نیز متصل خواهد شد.

مردانی فرد اضافه نمود: ایران آماده مطرح کردن موضوع انتقال سالانه یک میلیون تن نفت خام به این کشور (ازبکستان) است.

کریدور ترانزیتی مذکور از ازبکستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران و عمان کشیده خواهد شد.

پیشتر، در 6 آگوست، وزرای امور خارجه عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان نشستی را در مسقط برای پیگیری مذاکرات در مورد توسعه بیشتر مناسبات تجاری و روابط مالی به وسیله ایجاد یک کریدور ترانزیتی، برگزار نموده بودند.

وزرای خارجه 4 کشور یادداشت تفاهمی را در زمینه موافقتنامه عشق آباد به منظور ایجاد یک کریدور ترانزیتی بین المللی بین این 4 کشور به امضا رساندند.

موافقتنامه ایجاد کریدوری که آسیای میانه را به خلیج فارس متصل کند، در سال 2011 بین ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و عمان منعقد شد، اما بعدها قطر از این پروژه کنار کشید.

در جریان نشست قطر، یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان گفت، این پروژه تامین کننده خواستی مشترک برای رسیدن به منافعی عینی برای مردم این 4 کشور به وسیله ارتقای مبادلات تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای همسایه این منطقه و دیگر شرکای بین المللی است.

بر اساس گزارشی که توسط سفارت ایران در تاشکند منتشر شده، در حال حاضر، 1.6 میلیون تن کالا به وسیله خطوط ریلی ترکمنستان، ازبکستان و ایران ترانزیت می شود و اگر این توافق نهایی شود، رقم مذکور به 3 میلیون تن خواهد رسید.

کارشناسان معتقدند، این کریدور به ارتقای روابط مالی بین 4 کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی یاری خواهد نمود.

82

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42653

به "ایران برای صادرات نفت به ازبکستان اعلام آمادگی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای صادرات نفت به ازبکستان اعلام آمادگی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید