آیین مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه آیین های ایرانی پنجره آشنایی و دروازه ای به سمت دوستی در سرزمین واحد اند ، آیین را مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی گفت.

آیین مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه این مطلب را در آستانه برگزاری همایش ملی آیین، صلح و تنوع فرهنگی عنوان کرد.

او در تشریح صندلی و اهمیت آیین های ایرانی با توجه به قدمت کشور ایران، ایران را یکی از کهن ترین تمدن های دنیا دانست که از آیین های متنوع و کهنی برخوردار است.

عمرانی اضافه نمود: این آیین ها را می توان در نزد اقوام مختلف ایران مشاهده کرد؛ برای مثال با نگاهی به فرهنگ آذری متوجه می شویم چگونه آیین ،ضامن بقای موسیقی عاشیقی و از جلوه های مهم فرهنگ این منطقه است.

او توضیح داد: طبیعی است که تمدن کهن خالق آیین های کهن و غنی نیز باشد.

سرپرست پژوهشگاه در تبیین نقش آیین در به وجود آوردن وحدت ملی ،تنوع فرهنگی و مدارا بیان نمود: اگر آیینی همچون نوروز را به ذهن متبادر و به خاطر آوریم می بینیم که آیین های نوروزی چون یک آینه، چهره ای واحد از فرهنگ های مختلف را در چشم اندازهای متنوع نشان می دهند.

او گفت: به دیگر سخن آیین های ایرانی پنجره آشنایی و دروازه ای به سمت دوستی در سرزمین واحد اند که می توان در آنها نزدیکی و بالاتر از هم زبانی، هم دلی را پیدا کرد.

عمرانی توضیح داد: از این رو آیین مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی است.

سرپرست پژوهشگاه در شرح این مطلب که آیین های ایرانی چگونه مفهوم صلح را بازنمایی می نمایند گفت: نگاهی گذرا به آیین های ایرانی چون یلدانشان می دهد که آیین های یاد شده مبتنی بر گفتمان صلح هستند.

او اضافه نمود: اگر کسی بخواهد رابطه فرهنگ ایرانی را با صلح مورد آنالیز قراردهد یکی از عناصر کلیدی که به او یاری خواهد نمود که عمق رابطه را دریابد، آیین است.

همایش ملی آیین، صلح و تنوع فرهنگی توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چهارشنبه 8اسفند در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد .

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13692

به "آیین مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین مظهر مدارا، تنوع فرهنگی و وحدت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید